© 2019 Concept Revolution | Marketingbureau Rotterdam | Breda | Amsterdam  

Groei in communicatiebranche

Rabobank verwacht voor communicatiebureaus de komende jaren een lichte groei van het volume. Door de aantrekkende economie en het toegenomen consumentenvertrouwen zal de vraag naar de diensten van communicatiebureaus weer toenemen. Opdrachtgevers verschuiven hun advertentiebudgetten steeds meer naar online. Bureaus die hierop inspelen profiteren. Ook zoeken opdrachtgevers steeds meer naar gespecialiseerde bureaus. Het toenemend aantal zzp’ers in deze branche zorgt voor verdere concurrentie en prijsdruk. Door de aantrekkende economie en toegenomen consumentenvertrouwen is het sentiment gematigd positief.

Specialiseer en benut de kansen van online marketing
De prognose voor de lange termijn is gematigd positief. Communicatiebureaus zullen profiteren van de verder aantrekkende economie. Rabobank verwacht dat de advertentiebestedingen steeds verder gaan verschuiven richting online. Om de boot niet te missen zullen de communicatiebureaus ook moeten veranderen en moeten inspelen op de kansen die online marketing biedt. Verder zullen communicatiebureaus zich meer moeten onderscheiden van hun concurrenten. Dat kan door te specialiseren, bijvoorbeeld in het ontwikkelen van social media campagnes. Daarnaast biedt samenwerking met andere bureaus of zzp’ers die andere specialismen in huis hebben kansen.

 

Trends

  • Hevige concurrentie, zowel binnen als buiten de branche. Buiten de branche steeds meer concurrentie van marketing- en communicatieafdelingen van de klant;

  • Toename van het aantal bureaus en zzp’ers;

  • Steeds meer specialisatie bij de bureaus;

  • Toenemende samenwerking; er ontstaan netwerken om klanten optimaal te bedienen;

  • Verdere groei en verschuiving van de advertentiemarkt naar online.  

 

Kansen en bedreigingen

  • Kansen liggen op het gebied van online marketing. Veel bedrijven hebben behoefte aan advies hoe zij de online mogelijkheden optimaal kunnen benutten;

  • Inzet van big data om gerichter de doelgroep van de adverteerder te kunnen bereiken;

  • Prijsdruk als gevolg van de hevige concurrentie;

  • De opdrachtgever die steeds meer zelf doet met de eigen marketing- en communicatieafdeling.

Maak samen met ons een groeiplan
Het maken van een groeiplan geeft focus, inzicht en levert aantoonbaar resultaat op. Het helpt je als communicatiebureau om sneller en tegen lagere kosten de beoogde groeidoelstellingen te bereiken. Een groeiplan geeft daarbij antwoord op de volgende vragen:
  • Wat zijn mijn belangrijkste groeidoelstellingen?
  • Op welke klanten en doelgroepen ligt mijn focus?
  • Hoe onderscheid ik mij als communicatiebureau van mijn directe concurrenten?
  • Wat zijn mijn belangrijkste verdienmodellen?
  • Hoe en met welke mensen en/of partnerships creëer ik een winnende bedrijfscultuur?
  • Hoe communiceer ik met de klant en verleid ik nieuwe klanten?
  • Hoe maak ik het klantproces slimmer en digitaler?
  • Welke middelen zet in ik om de loyaliteit van mijn klanten te vergroten?
  • Hoe financier ik de groei van mijn bedrijf?

JA! Ik geloof 100% in groei en wil graag een groeiplan voor mijn bedrijf.