© 2019 Concept Revolution | Marketingbureau Rotterdam | Breda | Amsterdam  

Groei in de kappersbranche

 

De consument geeft weer meer uit bij de kapper!

Voor 2017 verwacht de Rabobank dat de lichte volumegroei (tussen 1 en 3%) doorzet in de kappersbranche. Na een lange periode van omzetdalingen, is er sinds 2015 sprake van een voorzichtige opleving. De consument gaat weer wat vaker naar de kapper en besteedt meer geld aan behandelingen, maar de groei blijft beperkt. Daarnaast is er wel een duidelijke opkomst van speciaalzaken zoals 'barbershops' die heel specifiek één doelgroep bedienen.

Het aantal kappers neemt nog steeds toe, vooral de eenpitters. Dit leidt tot een sterkere lokale concurrentie. Rabobank verwacht dat het aantal zzp'ers zal blijven toenemen. Nieuwe formules doen hun intrede in de markt en concurreren vaak op prijs en openingstijden. Professionele kappers zullen vaker aansluiting zoeken bij samenwerkingsverbanden. Naast franchise zien we ook minder vergaande samenwerkingsvormen, zoals bijvoorbeeld stoelenverhuur of verhuur van een deel van de zaak. Combinaties met schoonheidsspecialisten, zodat consumenten op één locatie bediend kunnen worden, spreken consumenten aan. Hier liggen dus ook mogelijkheden voor kappers. Het sentiment voor 2017 is neutraal.

 

Lange-termijnverwachting gematigd positief
De prognose voor de lange termijn is gematigd positief. Als de economie verder aantrekt zullen mensen weer vaker naar de kapper gaan en daar meer gaan besteden aan behandelingen en producten. Dit betekent echter niet dat alle kappersbedrijven hiervan zullen profiteren. Ondernemers met personeel zullen duidelijke keuzes in (financieel) beleid moeten maken voor het versterken van het bedrijfsresultaat. Deze groep heeft veel last van de nieuwe initiatieven en van concurrentie van zzp'ers. Kappers hebben veelal meer affiniteit met vakkennis, dan met het ondernemerschap. Aandacht voor loonkosten, marketing, locatie, service en het dienstenpakket blijven doorslaggevend voor succesvol ondernemerschap.

 

Trends

  • Kapsalon als “merk”. Er komt steeds meer aandacht voor beleving en service op maat. Klanten willen zich, zeker in het hogere segment, verbonden voelen met de salon en hier moet op ingespeeld worden door het bieden van extra services, echt tijd maken voor de klant;

  • Uitbreiden van het dienstenpakket met bijvoorbeeld schoonheids- en nagelverzorging en visagie. De kapsalon wordt steeds meer een one-stop-shop voor uiterlijke verzorging: aanbieden van workshops, kleurenanalyses en samenwerken met lifestyle en mode-events onderscheiden een kapsalon van de massa. Er zijn zelfs kapsalons waar botoxbehandelingen worden aangeboden;

  • Flexibiliteit in openingstijden en vestigingsbeleid worden steeds belangrijker voor kapsalons;

  • Opkomst van combinaties zoals herenkledingzaak en barbershop in de winkellocatie;

  • Toenemend gebruik van online reserverings- en reviewplatforms zoals Treatwell en BarberBooking. Door het gebruik van deze sites kunnen klanten ook buiten openingstijden makkelijk hun behandeling boeken;

  • Aandacht voor duurzaamheid neemt toe. Klanten vragen meer om milieu- en diervriendelijke producten en daarnaast moet de dagelijkse bedrijfsvoering in de kapsalon ook voldoen aan eisen.

 

Kansen en bedreigingen

  • Hybride consument: kapsalons, die tussen prijsvechters en de luxe kapsalon opereren, hebben het moeilijk;

  • Het aantrekken en behouden van goed personeel (stylisten) is moeilijk, ondanks het grote aantal kappersleerlingen;

  • Meer aandacht voor de productiviteit van personeel leidt tot een beter rendement. Het stimuleren van ondernemerschap via bijvoorbeeld stoelhuur, kan hieraan bijdragen;

  • Een duidelijke en herkenbare keuze voor de bediening van een specifieke doelgroep is belangrijk. Als specialist of door service op maat kan men zich onderscheiden;

  • Klanten binden door de inzet van social media en via dit kanaal ook aanbiedingen doen aan (vaste) relaties;

  • Gemeentes sturen steeds meer op het vestigingsbeleid van kappers. Zij willen de kapsalons uit de woonwijken hebben en deze meer concentreren in de winkelgebieden.

Maak samen met ons een groeiplan
Het maken van een groeiplan geeft focus, inzicht en levert aantoonbaar resultaat op. Het helpt je als bedrijf om sneller en tegen lagere kosten de beoogde groeidoelstellingen te bereiken. Een groeiplan geeft daarbij antwoord op de volgende vragen:
  • Wat zijn mijn belangrijkste groeidoelstellingen?
  • Op welke klanten en doelgroepen ligt mijn focus?
  • Hoe onderscheid ik mij als kapperszaak van mijn directe concurrenten?
  • Wat zijn mijn belangrijkste verdienmodellen?
  • Hoe en met welke mensen creëer ik een winnende bedrijfscultuur?
  • Hoe communiceer ik met de klant en verleid ik nieuwe klanten?
  • Hoe maak ik het klantproces slimmer en digitaler?
  • Welke middelen zet in ik om de loyaliteit van mijn klanten te vergroten?
  • Hoe financier ik de groei van mijn bedrijf?

JA! Ik geloof 100% in groei en wil graag een groeiplan voor mijn bedrijf.