© 2019 Concept Revolution | Marketingbureau Rotterdam | Breda | Amsterdam  

Groei in het notariaat

Voor 2017 verwachten we een lichte volumegroei voor het notariaat (1 tot 3%) als gevolg van de groei in de woningmarkt. Hoewel ook de omzet stijgt, zullen notarissen moeten blijven investeren in hun dienstverlening om uit de negatieve spiraal van prijsconcurrentie te komen. Veel werkzaamheden worden gezien als standaardproduct waarvoor klanten niet de hoofdprijs willen betalen. Branchevreemde aanbieders zorgen voor verdere concurrentie op prijs. Het sentiment voor 2017 is dan ook gematigd positief.

Maak duidelijk waar je voor staat
Klanten vinden steeds meer informatie online, dit geldt eveneens voor de zogenaamde ‘drafting’ diensten. Notarissen zullen meer toegevoegde waarde moeten leveren. Voor kleine lokale kantoren is het moeilijk om op prijs te concurreren vanwege onvoldoende schaalgrootte. Meer focus op product en een uitstekende klantenbinding zijn manieren om te onderscheiden. Dit kan door specialisatie in een bepaalde sector of rechtsgebied. Profilering en het pro-actiever benaderen van de doelgroep moeten aansluiten bij deze keuze om duidelijk zichtbaar in de markt te zijn.  

Personeel maakt het verschil
Relatiemanagement, acquisitie en consultancyvaardigheden worden in de markt belangrijker, niet meer alleen de juridische akte. Personeel kan in de competitieve markt zeker het verschil maken. Hier ligt voor het notariaat een uitdaging nu het aantal studenten notarieel recht afneemt. De prognose voor de lange termijn is gematigd positief, mits de economie en de woningmarkt verder blijven groeien.

 

Trends

  • Digitalisering van interne bedrijfsprocessen. Bedrijfsprocessen zullen efficiënt moeten worden ingericht om de kostprijs laag te houden;

  • Meer transparantie in prijs en kwaliteit door vergelijkingssites: standaardproducten als akten worden vergeleken op prijs;

  • Klanten, zowel zakelijk als particulier, oriënteren zich steeds meer online. Multichannel dienstverlening biedt mogelijkheden;

  • Toenemende samenwerking tussen notarissen zowel regionaal als landelijk biedt kansen om met behoud van eigen specialisatie toch een totaaloplossing voor de klant te bieden;

  • Afname van het aantal notarissen vanwege de dalende inkomsten en concurrentiestrijd. 

 

Kansen en bedreigingen

  • Advieskracht wordt bepalend voor het onderscheidend vermogen van de notaris;

  • Meer aandacht voor CRM en het proactief benaderen van klanten;

  • Diversificatie in productaanbod, prijs en klantbenadering;

  • Branchevreemde aanbieders en de klant dwingen notarissen om hun distributie- en verdienmodel tegen het licht te houden;

  • Het aantal studenten notarieel recht neemt af.

Maak samen met ons een groeiplan
Het maken van een groeiplan geeft focus, inzicht en levert aantoonbaar resultaat op. Het helpt je als notariskantoor om sneller en tegen lagere kosten de beoogde groeidoelstellingen te bereiken. Een groeiplan geeft daarbij antwoord op de volgende vragen:
  • Wat zijn mijn belangrijkste groeidoelstellingen?
  • Op welke klanten en doelgroepen ligt mijn focus?
  • Hoe onderscheid ik mij als notariskantoor van mijn directe concurrenten?
  • Wat zijn mijn belangrijkste verdienmodellen?
  • Hoe en met welke mensen en/of partnerships creëer ik een winnende bedrijfscultuur?
  • Hoe communiceer ik met de klant en verleid ik nieuwe klanten?
  • Hoe maak ik het klantproces slimmer en digitaler?
  • Welke middelen zet in ik om de loyaliteit van mijn klanten te vergroten?
  • Hoe financier ik de groei van mijn bedrijf?

JA! Ik geloof 100% in groei en wil graag een groeiplan voor mijn bedrijf.