© 2019 Concept Revolution | Marketingbureau Rotterdam | Breda | Amsterdam  

VAN ZWEMBAD

TOT GEZINSUITJE & ONTMOETINGSPLEK 

VAN DE BUURT 

In 5 stappen

van Klant tot Ambassadeur

Type Project             Zwembad & Recreatiecentrum  

Van concept tot realisatie in opdracht van Sportfondsen Rotterdam.           

Deliverables        

  • Markt & klantonderzoek

  • Visie en strategie

  • Concept

  • Operating manual

  • Brand manual

  • 3D Interieur ontwerp

  • Huisstijl en grafisch ontwerp

  • Communicatie

  • Activatie campagnes  

Project team 

Wouter | Hans | Marscha | Bryan | Puccio | in samenwerking met Activation Group

Wij willen naast onze zwembad bezoekers nieuwe doelgroepen naar onze locatie trekken, de interactie met de klant en buurt versterken, nieuwe verdienmodellen aanboren en ons imago vestigen als het centrum van de buurt!

Zwembad & Recreatiecentrum Oostervant is al meer dan 50 jaar een begrip in Rotterdam West. In de volksmond stond het centrum vooral bekend als zwembad. Dit terwijl wij in gesprekken met klanten en analyse van de markt ontdekten dat er vooral groeikansen lagen in het uitbouwen van de omzet in 'droge activiteiten'. Als 'het centrum van de buurt' wilden wij meer gezinnen aantrekken en de sociale functie en het imago in de buurt versterken. Samen met het team ontwikkelden wij een nieuw concept van strategie tot ontwerp tot realisatie. Belangrijkste doelstelling was om de omzet van droge activiteiten waaronder horeca, bowling, danszalen, sporthallen en fitness verder uit te bouwen en nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen.

Oostervant geeft kleur aan je wereld

Het team had lef, en ontwikkelde samen met ons als één van van de eerste Sportfondsen zwembaden in Nederland een geheel eigen visie en een meer 'kleurrijk concept':  onze missie 'Oostervant geeft kleur aan je wereld. In een kleurrijke buurt met meer dan 170 verschillende nationaliteiten wilden wij mensen met elkaar verbinden door een breed aanbod van leuke activiteiten in combinatie met een aanbod van wereldse gerechten. De klant kon in de "waterwereld", voorheen het zwembad, ook terecht in 6 nieuwe werelden, waaronder de smulwereld, de relaxwereld, de kenniswereld, de sportwereld, danswereld en de spelwereld. 

 

Het concept 'Oostervant geeft kleur aan je wereld' is doorgevoerd in de breedste zin van het woord van logo/huisstijl tot interieur en van communicatie tot menukaart en het trainen van de medewerkers.

Wij zijn

recreatie

centrum 

Oostervant 

Het leukste uitje voor het

hele gezin!

Waarmee onderscheiden wij ons?

Het doel was om Oostervant in vergelijking met andere zwembaden te positioneren als 'uitje voor het hele gezin' en de zwembadbezoeker te verleiden om aan meer activiteiten deel te nemen, zijn verblijfsduur te verlengen en/of vaker te komen. Maar hoe pak je dat aan?

 

Van receptionist tot gastvrouw

Wij zorgden ervoor dat de bezoeker direct bij binnenkomst van het gebouw en de website al geprikkeld wordt om kennis te maken met de 7 verschillende werelden. Receptie medewerkers werden getraind om als 'gastvrouw' en 'tourguide' ook het aanbod in de andere werelden beter onder de aandacht te brengen en de klant op speelse wijze te verleiden om deel te nemen aan andere activiteiten. Ook de nieuwsbrief, social media uitingen en alle alle overige communicatie uitingen in en rondom het centrum werden hierop ingericht.

Van zwembad tot centrum van de buurt

Door het verbinden van mensen en het beter faciliteren van ontmoetingen wilden wij mensen verleiden om eens vaker een drankje te bestellen of hapje te komen eten.

De kantine werd getransformeerd tot een gezellige huiskamer en brasserie waar je even lekker kunt zitten en iedere maand een nieuw wereldgerecht kunt komen proeven.

 

Oostervant Wereld Deals

Ook aan de prijsgevoelige klant werd gedacht, hiervoor introduceerden wij het loyalty systeem 'Oostervant Wereld Deals' waardoor mensen zowel online als offline gebruik kunnen maken van diverse super scherpe aanbiedingen. Om de klant continue te blijven prikkelen en activeren ontwikkelden wij samen met het team een reeks aan campagnes, acties en thematische activiteiten. Dit alles resulteerde in toenemende klantbeleving, groei van de omzet en gemiddelde besteding.

Het resultaat

Oostervant geeft dagelijks kleur aan de wereld van de buurt! Het centrum transformeerde tot een levendig geheel waar ieder moment van de dag wel iets te beleven is. Zowel de verwachtingen van de klant als van directie worden dagelijks overtroffen!​ Een greep uit de resultaten....

  • De totale omzet is in 5 jaar met ongeveer 170% gestegen.

  • Uitgeroepen tot winnaar van de AD Publieksprijs, Beste Uitje van Zuid Holland in de categorie zwembaden 2017 

  • Groeiend horeca omzet en gemiddelde besteding

  • Positieve reacties van vaste bezoekers en veel nieuwe klanten

  • Enthousiaste feedback en vele rondleidingen voor bedrijfsleiders van andere Sportfondsen locaties die het voorbeeld van Oostervant graag wilden volgen.

  • Betere samenwerking met welzijnsorganisaties en buurtinitiatieven. Oostervant werd door de gemeente Rotterdam uitgeroepen tot 'huiskamer van de wijk'.

  • 400% meer volgers op Facebook, nu meer dan 1.650 actieve volgers  

  • Positieve reviews Facebook (gemiddeld 4,4)

  • Stijgende omzet verhuur van ruimtes en zalen aan externe partijen.  

  • Continue innovatie, de medewerkers ontwikkelen in werkgroepen steeds weer nieuwe activiteiten in de verschillende werelden.

  • Dat maakt Oostervant tot de Leukste uitje van Zuid Holland! 

Bel voor een gesprek en kennismaking met

 Wouter Lagendijk

+31(0)6-32055558

Wilt u ook meer

kleur geven aan

uw zwembad of

recreatiecentrum?

CONTACT

Laat u bellen

Ja! Ik wil de middelmaat ontstijgen en kies voor een baanbrekend concept en maak van mijn klanten echte fans en ambassadeurs!