© 2019 Concept Revolution | Marketingbureau Rotterdam | Breda | Amsterdam  

Nooit meer IKEA-catalogus in de bus: einde van een tijdperk

July 24, 2019

 

De afgelopen 15 jaar zien wij het klantcontact en oriëntatieproces zich steeds verder verschuiven naar onze smartphone of desktop. Toch kiezen nog steeds heel veel partijen er voor om zowel een offline als online oplossing te bieden. Hier maakt IKEA een einde aan. Een moedige stap van het concern dat geldt als voorloper op het gebied van duurzaam & klantgericht ondernemen. 

 

IKEA stopt in Nederland met het verspreiden van de gedrukte catalogus. Het woonwarenhuis kiest voor een digitale versie, die vanaf 27 augustus op de website te bekijken is. Voor wie écht niet zonder de papieren gids kan, ligt in de winkels straks een beperkt aantal exemplaren klaar. De gids viel jarenlang bij huishoudens op de mat. Wereldwijd werden elk jaar zo’n 210 miljoen exemplaren van de catalogus verspreid in 38 talen en 76 verschillende versies.

 

Online sterk gegroeid

"De afgelopen jaren hebben we het gebruik en bereik van de digitale catalogus enorm zien groeien", zegt Shirley Jones, commercial manager van IKEA Retail Nederland. "Bovendien weten we dat verreweg de meeste klanten zich eerst oriënteren op IKEA.nl en via onze andere digitale kanalen, voordat zij een van onze winkels bezoeken of online bij ons shoppen. We zien daarom steeds meer voordelen van de catalogus in digitale vorm."

 

Ons advies

Als bureau adviseren wij u om eerst een gedegen analyse te maken van het koop- en  oriëntatiegedrag van uw belangrijkste klantgroepen alvorens u besluit om het klantcontact volledig te digitaliseren. Via welke communicatiekanalen oriënteert uw klant zich nu op een aankoop? Via welke kanalen doen zij het liefst aankopen? Er zijn nog steeds een groot aantal mensen die wel veel waarde hechte aan een fysieke folder, brochure, catalogus of winkelbezoek. Heerlijk thuis op de bank even bladeren, knippen en plakken. Ook zien wij een groeiende groep mensen die er bewust voor kiest om de smartphone even weg te leggen en meer offline tijd in te bouwen. 

 

Aan de hand van de customer journey van uw klanten maken wij samen met een keuze uit de meest essentiële klantcontactmomenten voor uw organisatie. Wilt u eens van gedachten wisselen over het optimaliseren van uw klantcontact?  Neem dan contact met ons op of lees meer over onze werkwijze.

 

bron: Bright.nl

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Richard Branson legt uit waarom Mindset cruciaal is voor succesvol ondernemerschap

July 24, 2019

1/1
Please reload

Recent Posts
Please reload

Archive
Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Basic Square